Forum
Zobacz co słychać na naszym forum>>>

Najnowsze tematy:

Dodaj zdjęcie
Dodaj zdjęcia z Małopolski >>>
Google+
Ładuję...
Data dodania lub aktualizacji: piątek, 29 sierpnia 2014, 22:51:47
Autor: admin
Home » Menu Główne » Do poczytania » Grać czy nie grać z dziećmi? – oto jest pytanie!

Grać czy nie grać z dziećmi? – oto jest pytanie!

Coraz mniej dzieci spędza wolny czas na dworze, bawiąc się z rówieśnikami w chowanego, grając w piłkę, klasy czy gumę. Coraz mnie dzieci w ogóle wychodzi na powietrze. Skąd taki trend? Komputer stał się atrakcyjniejszą formą spędzania wolnego czasu a gry komputerowe – zamiennikiem zabaw podwórkowych. Czy taka forma rozrywki jest korzystna dla rozwoju młodego człowieka? Pozwolić czy nie pozwolić najmłodszym na gry komputerowe?

Grać!

Jeśli już grać to w gry edukacyjne, których zadaniem jest łączenie zabawy i nauki w ciekawy oraz przystępny dla dzieci i młodzieży sposób. Nowoczesne programy edukacyjne są dopasowane do rożnych grup wiekowych. Już najmłodsze dzieci mogą ćwiczyć pamięć i koncentrację, uczyć się rozpoznawać kolory bądź kształty, dźwięki. Gry przygotowane dla kilkulatków są kolorowe, atrakcyjne, pozbawione przemocy, promujące pozytywne wartości i wspierające rozwój dziecka. Bohaterami są najczęściej postaci znane z bajek czy książek

Dla dzieci starszych – w wieku szkolnym występują licznie gry tematyczne, które rozszerzają wiedzę zdobytą w szkole, a także pozwalają na zdobycie nowych zainteresowań. W Internecie znajdziemy gry z zakresu matematyki, fizyki, geografii, czy anatomii człowieka. Ponadto bardzo popularne są obecnie gry, dzięki którym dzieci, już od najmłodszych lat, mogą się też uczyć języków obcych poprzez dopasowywanie wyrazów, naukę piosenek czy oglądanie bajek. Dostępne są także gry, które treścią odpowiadają programom nauczania w szkole a wręcz stanowią uzupełnienie lekcji. Ich głównym zadaniem jest doskonalenie umiejętności, które dzieci zdobywają na poszczególnych etapach kształcenia. Utrwalają one np. znajomość cyfr, liczb, kolorów, figur geometrycznych czy ortografii.

Współcześnie wielu specjalistów dostrzega, iż odpowiednio dobrane gry komputerowe mogą stymulować rozwój dzieci już od najmłodszych lat. Co więcej edukacyjne programy komputerowe są polecane przez pedagogów i nauczycieli, jako nowoczesne pomoce dydaktyczne. Połączenie zabawy z edukacją zachęca dzieci do nauki.

Nie grać!

Spędzanie wolnego czasu przed komputerem budzi kontrowersje wśród psychologów i pedagogów, którzy wskazują na negatywny wpływ gier komputerowych takich, jak wyobcowanie, uzależnienia czy rozwój agresji.

Zdecydowanie nie należy grać w gry, w których obecna jest przemoc i agresja. To właśnie tego typu rozrywka wywołuje najwięcej niepokoju wśród specjalistów. Niestety popularne, przepełnione przemocą „strzelanki” stanowią najliczniejszą grupę dostępnych gier, angażujące obszary odpowiedzialne za agresję. Często w wirtualnym świecie nie obowiązują żadne normy wynikające z prawa moralnego, liczy się tylko dążenie do celu, a przemoc, zbrodnia, kłamstwo, kradzież stają się wartościami nadrzędnymi. Liczne badania nad oddziaływaniem przemocy obecnej w grach komputerowych wskazują zwiększenie agresywności wśród młodych graczy, którym ciężko rozdzielić fikcję gry od rzeczywistości.

Zmiana zachowania dziecka na negatywne może być wywołana niekoniecznie przez to, czego uczy się w grze, a także często przez zwykłe uzależnienie od komputera i zatracenie relacji z „realnym światem”. Innymi słowy niekoniecznie „strzelanka” jest groźniejsza od gry logicznej. Na pewno najgroźniejsze są gry, które wymagają od gracza regularnego logowania się w określonych odstępach czasu, ponieważ one najsilniej uzależniają zmuszając do podporządkowania rytmu życia komputerowi.

Kolejnym rodzajem gier, do których nie należy dopuszczać dzieci są te zawierające materiały erotyczne i pornograficzne. Tego rodzaju treści mają ogromny, negatywny wpływ na dzieci i młodzież na wczesnym etapie rozwoju, dlatego też nie powinny one mieć do nich dostępu. Gry takie propagują wśród młodych odbiorców przekonanie, że seks jest zabawą bez żadnych konsekwencji, generują brak szacunku do drugiego człowieka, ale także do siebie.

Rodzinne granie

Wielu psychologów podkreśla, że rodzinne, odpowiednio dobrane gry mogą wspomagać budowanie pozytywnych relacji między rodzicami a dziećmi. Dzieje się tak, gdy uwaga dzieci i opiekunów skupia się na wspólnym rozwiązywaniu wyzwań stawianych przez grę, np. zagadek w grach logicznych czy wspólnych zabawach ruchowych (gry z czujnikiem ruchu).

Podczas rodzinnych gier rodzice powinni rozmawiać z dzieckiem, tłumaczyć i pomagać wyciągać wnioski. To rodzice są odpowiedzialni za to, jakie wnioski dzieci wyciągają z gry. W pierwszej kolejności rodzice powinni wybierać dla swoich pociech gry dostosowane do ich wieku. Istnieje wiele serwisów internetowych gdzie znajdziemy wiele gier dostosowanych dla dzieci w różnym przedziale wiekowym, które pomogą w nauce i przyczynią się do pozytywnego rozwoju najmłodszych.

Ważne jest także by rodzice nadzorowali czas, jaki dziecko spędza przed monitorem komputera by zapobiec uzależnieniom, izolacji od rówieśników oraz zaniku więzi społecznych.

 Artykuł przygotowany przez portal gier online grajnik.pl

Udostepnij na Facebooku
comments powered by Disqus
     

Nie przegap nowości na stronie!







Zobacz również:

    Przepraszamy, nie znaleziono dokumentów spełniających te kryteria.

 

 Zobacz jeszcze na: